Jak gry i zabawy liczbowe mogą pomóc dzieciom lepiej radzić sobie z matematyką?
Jeżeli poprosisz swoją pociechę o odrobienie pracy domowej z matematyki to najczęstszą reakcę będzie narzekanie i niechęć. Znaczna liczba dzieci przeżywa prawdziwe katusze, kiedy musi zmierzyć się z zadaniami matematycznymi, gdyż po prostu ich nie rozumie i czuje się tym faktem sfrustrowana. Kluczowe jest zatem prawidłowe przygotowanie dziecka od najmłodszych lat do zrozumienia podstaw działań matematycznych. Jak się okazuje zabawa i gry liczbowe są w stanie doskonale przygotować maluchy do zagłębienia się w matematyczny świat.
Dlaczego gry liczbowe pomagają dzieciom w późniejszej nauce matematyki?
Gry liczbowe posiadają ustalone z góry zasady, cele i zawierają w sobie pierwiastek rywalizacji (zarówno z samym sobą czy też z innymi graczami). Klarownie przedstawione cele dają dziecku możliwość zorientowania się co właściwie mają zrobić, a rywalizacja z innymi stanowi element wyzwania i zachęca do kolejnych prób.
Wybierając zabawki i gry liczbowe trzeba zwrócić szczególną uwagę na to by stanowiły wyzwanie dla malucha, ale jednocześnie nie zniechęciły go. Dobrze dobrana gra liczbowa pozwoli dziecku nauczyć się jak rozwiązywać problemy oraz podejmować trafne decyzję. Da szansę na wygraną, ale jej nie zagwarantuje co w konsekwencji sprawi, że cała zabawa będzie znacznie bardziej atrakcyjna i angażująca.
Znakomity przykład stanowi tutaj bardzo popularna gra karciana – Uno. Jest ona prosta do przyswojenia, a jednocześnie wygrana w niej nie należy do banalnych wyzwań. Za sprawą gry w Uno maluchy uczą się zarówno liczyć, jak i też identyfikować liczby.
Dzięki grom liczbowym maluch coraz lepiej rozumie podstawy matematyczne, ale nie uczy się ich w nudny i schematyczny sposób tylko poprzez czystą rozrywkę, dlatego zabawki do nauki liczenia są tak pomocne.
Badania naukowe potwierdzają skuteczność nauki poprzez zabawę
Skuteczność zabaw liczbowych w przygotowaniu dzieci do nauki matematyki potwierdzają badania naukowe. Według badań przeprowadzonych przez instytut naukowy w Santiago korzystanie przez dzieci z gier planszowych i liczbowych można uznać za strategię, która wpływa pozytywnie na rozumienie podstawowych i bardziej złożonych koncepcji matematycznych. Dodatkowo można je dopasować tak by stymulowały te umiejętności w zależności od wieku dziecka.
Wyniki wspomnianych badań wykazały, że dzieci znacznie poprawiły swoje umiejętności matematyczne w przypadku ponad 52% analizowanych zadań, natomiast w 32% przypadków dzieci uzyskały lepsze wyniki niż te, które nie wzięły wcześniej udziału w zabawach z grami planszowymi i liczbowymi.